Resebrev 11

3 September – 12 Oktober

Efter att vi tillbringat några dagar och kvällar i Dubrovnik far vi iväg mot Miljet till en mysig ankringsvik.

3/9 Här blir vi liggande till fredag morgon eftersom det blir mycket vind regn och åska och en lufttemperatur på endast 16 grader (och kallare blir det).

Fredag morgon seglar vi vidare mot nästa mål som är en liten fiskehamn på ön Hvar Succuraj.

Här ligger vi billigt och bra. Vi tar även fram vår kupévärmare för första gången för med allt regn kommer även fukten. Jättetrevlig hamnpersonal (kvinna) som vi också får en hel påse fikon att smaska på av. En lite otäck händelse var när vi såg bilfärjan som fick motorhaveri vid tilläggning och höll på att meja ner båtarna på andra sidan kajen, men med hjälp av ankare m.m. lyckades den att undvika en katastrof. Söndag morgon är vädret bättre så vi fortsätter mot Trogir, en liten pittoresk stad. Här går vi runt bland gamla hus och gränder och avslutar kvällen med en god middag vid en slottsruin. Nästa stopp blir en ankringsvik vid ett sommar- paradis i viken Rogoznica. Här kan man ankra max fem båtar, vi är tre stycken. Värmen har nu återkommit så det blir till att sitta och sola i sittbrunn innan det sköna kvällsdoppet. Nästa etapp var beräknad till ön Murter men ett kraftigt oväder med vindar på 19 s/m regn och åska gör att vi tar oss in i Prvic istället. Här är det trångt i hamnen så vi ankrar upp istället. Går en sväng på byn, tycker att livet är ganska härligt ändå efter att ha stått i ösregn med skidglasögon på. När vi dagen därpå anländer till Murters marina har vi kraftig sidvind, men kapten Tommy har tungan rätt i mun och moorings-Anne gör sitt, så allt går galant. För alla som inte vet hur man lägger till i Medelhavet så går det till så här. Man backar in båten och med båtshaken fångar man upp en lina, går eller springer beroende på vinden, fram till fören och drar så mycket man orkar, för att lägga an den på knapet fram. Samtidigt skall aktertamparna förtöjas i bryggan. Har man ingen som tar emot så kan det bli körigt som ni säkert förstår. Vi kommer i samspråk med vår båt-granne som är Kroat och han förfasas också att allt börjar bli dyrt. Om du ligger på eget ankare eller plockar upp en boj betalar man allt mellan 140-200 Kuna. I marinorna betalar man ca 450 kuna (80 Kuna är c:a 100 kr) för vår storlek på båt. Både vi och han tror att Kroatien kommer förlora båtturister pga. av detta. Synd, för det är ett väldigt vackert land med många fina öar. Fredag morgon åker vi vidare till byn Tkon, för att träffa våra vänner Jesper med fru som har bosatt sig härnere. På kvällen intas en god middag med Jesper då Sara är i Sverige. Kvällen blir sen, vi har ju mycket att prata om. Lördagen ägnas åt lite småbestyr, som att tvätta fendrar mm. Söndagskväll blir det middag hos Jesper och Sara som nu har återvänt. Även hennes föräldrar är med. Den goda middagen består av egenhändigt fångad bläckfisk och annan fisk som grillas. Måndag morgon tar vi adjö och fortsätter vår resa norrut mot Dugi Otok och ankrar i en skyddad vik. Det ska bli oväder igen, med hårda vindar. Kvällens överraskande inslag är Tonys Supermarket. Det är en man i en liten båt som åker runt i alla vikarna här (7-8st) och säljer bröd, ägg, frukt, vin och grönsaker. Klart man handlar något varje dag för att uppmuntra detta. Kvällarna ägnas annars åt schackspel och Yatzy. Efter att ha inväntat bättre väder fortsätter vår resa till ön Ist och vidare till Mali Losinj. Träffar där ett danskt par som rekommenderar några bra ankringsställen på vår väg hem från Tyskland. Har nu kommit fram till den 23/9 och vi ligger i marina på Pula. Denna marina blir en besvikelse med personal som helst vill sitta och dricka öl och kaffe, ingen servicekänsla alls. En promenad runt staden för oss till den välbehållna Amfibieteatern som uppfördes under Romartiden. Har man sett filmen Gladiator får man lite kalla kårar.

Här tillbringar vi en natt och far sedan vidare mot Porec. En fin liten hamn som även har marknad varje dag. Här säljs kläder, smink, smycken m.m.Vi märker också av tidvattnet, här är skillnaden ca 1 meter. Vädret blir åter sämre och vi stannar veckan ut. En natt hade vi 18 s/m i hamnen. Varvid alla båtägare var uppe och såg till sina förtöjningar. Söndagen den 30/9 efter morgonfika går vi till Port of Entry för utklarering och sedan till passpolisen. Men där var det kalla handen, vi blev tvungna att hämta båten och lägga till vid deras kaj. Därefter tittar dom på pass och passagerarlista. Men inte på båten, ibland förstår man sig inte på byråkratin.

För att göra en historia kort ligger vi nu i Kopers marina och har gjort båten klar för transport till Kappeln i Tyskland. Detta tror vi ska ske 8/10 men transportfirman har problem får vi reda, på så båten fraktas den 23/10. Men på en båt finns det alltid saker att göra så dagarna går ändå. Vi tänker också ta små utflykter för att se mer av Slovenien. En resa till Venedig och Hamburg är inplanerad när JAT åker på vägen, för att sedan möta upp i Kappeln. Detta var allt för denna gång.

Varma hälsningar till alla vi känner Tommy & Anne

[nggallery id=18]

Det här inlägget var postat i Loggbok 2007.
Bokmärk permalink.
Följ kommentarer med RSS feed för det här inlägget.
Skriv en kommentar eller lämna trackback: Trackback URL.

2 Kommentaren

  1. Posted 10 juni, 2017 at 11:53 | Permalink

    Amazing! Its in fact awesome post, I have got much clear
    idea about from this post.

  2. Posted 15 maj, 2016 at 09:31 | Permalink

    There gathers a lot of registry information which consist of registry suggestions for getting started hotel discount coupons easy methods to explore lax parking discount coupons In order to this procedure can hire lawyer for little tractor supply discount coupon What
    they are reading is of little edition branson mo coupons and discounts these types of walk in the years ahead and not
    side to side tractor supply discount coupons

Skriv en kommentar

Din email är aldrig synlig eller delad. Required fields are marked *

*
*

Blue Captcha Image
Refresh

*

facebook button